Wie ben je en wat doe je voor De Vlietlijn?

Nabootsing van verkeer op de computer: verkeerssimulaties

‘Ik ben Wouter Moerland, verkeerskundige bij Royal HaskoningDHV. Wij voeren de verkeersonderzoeken uit voor het project De Vlietlijn. Sinds begin 2024 ben ik betrokken bij het verkeersonderzoek en het vervolgonderzoek met verkeerssimulaties voor het schetsontwerp.’

Hoe word je eigenlijk verkeersexpert?
‘Als kind vond ik het interessant om de wegwerkzaamheden te zien op snelwegen. Ik dacht toen al, wat kan ik daar later mee doen? Ik wilde eerst de opleiding stedenbouw gaan volgen. Maar ik vond verkeerskunde toch echt leuker. Vervolgens heb ik me meer verdiept in verkeersmodellen en verkeerssimulaties. Dat is mijn expertise geworden. Mijn rol bij dit project is om de uitkomsten van de onderzoeken uit te leggen aan de gemeente. Wat dit voor hen betekent en welke oplossingen er zijn.’


Wat is onderzocht bij het verkeersonderzoek en bij de verkeerssimulaties?
‘Bij het verkeersonderzoek hebben we naar de toekomst gekeken, naar 2040. Met meer woningen en meer verkeer: zijn er plekken waar het misgaat? En wat is dan de beste oplossing? Het onderzoek levert een getal op een weg op. Dat getal vertelt hoeveel verkeer er eigenlijk op een weg rijdt. We zien daaraan af hoe druk het is. Of het verkeer ergens een probleem geeft.

Bij een verkeerssimulatie met de computer zie je ook echt het verkeer bewegen over de wegen. Dan zie je waar opstoppingen ontstaan, en welke kruispunten vol staan. Je kunt dus preciezer kijken.’

 
Dus je ziet echt autootjes bewegen op de computer?
‘Eigenlijk wel. Je ziet autootjes, maar ook het openbaar vervoer en langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers. Dus alle verkeerstromen.’

 
Kun je wat meer vertellen over de maatregelpakketten?
‘In een half jaar tijd hebben we heel veel mogelijke maatregelen onderzocht om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid hier te verbeteren. Welk pakket aan maatregelen is het beste? Uiteindelijk zijn er vier pakketten uitgekomen. Twee pakketten gaan over een ‘harde knip’ - ofwel afsluiting voor autoverkeer op twee verschillende plekken: de knip bij de Geestbrug (1) of de knip bij de Binckhorstlaan (2). Pakketten 3 en 4 –gaan over eenrichtingsverkeer. Elk pakket heeft voor- en nadelen.’

 
Gaan de verkeerssimulaties duidelijkheid geven over wat het beste pakket is?
‘Ja, dat is nu de vraag, welke van de twee beter is. Bij de simulaties zien we echt een stuk beter wat er gebeurt op de kruispunten. Hoelang auto’s moeten wachten bijvoorbeeld. Ook de tram rijdt daar natuurlijk regelmatig overheen in het model. Dat heeft weer gevolgen voor autoverkeer. We hopen met de simulaties antwoorden te krijgen die helpen bij het kiezen van het beste maatregelenpakket.’

 
Wat verwacht je dat er uit gaat komen?
‘Ik verwacht dat ondanks de komst van de tram er voor het autoverkeer in de toekomst nog steeds problemen ontstaan. Dit zie je overal. De beste oplossing is dat we minder met de auto reizen, vaker de fiets pakken, wandelen of met het openbaar vervoer reizen. Je moet je ook afvragen hoelang je nog kunt blijven investeren in oplossingen voor autoverkeer. Dat is het leuke aan mijn werk, de beste oplossing te zoeken voor iedereen in dit verhaal.’

Nabootsing van verkeer op de computer: verkeerssimulaties